torsdag 14 juli 2016

14 juli - Mjältbrand på Omberg

.
Det är väl få sjukdomsalstrare som förmedlar så mycket allvar och tyngd som mjältbrandsbakterien. Många med mig får säkert hemska associationer till biologisk krigföring och extremism, vitt pulver i anonyma brev och larm som går rödglödgade genom etern. 
Men det visar sig att den jordbundna smittan av mjältbrand är långt mycket mindre dramatisk än den luftburna varianten, enligt smittskyddsnämnden som redogör för det som nu händer i Östergötland i min egen hembygd och bakficka, på Omberg av alla ställen.



Stättan in till skogsbetet vid Storpissans naturreservat på Omberg är markerad med sträng varning om förbjudet tillträde.

Att mjältbrand har drabbat en frigående nötkreatursbesättning på Omberg är inte bara överraskande, det känns ruggigt hemskt. Men jag tänker inte dra historien från början i min Naturliga dagbok. Alla uppgifter finns just nu överallt på nätet. Emellertid tänker jag vidare i lite större svängar och associationsbanor.
Först ändå kan det konstateras att det i det aktuella fallet handlar om jordbunden bakteriesmitta. (Enligt nyhetsrapportering)

Det är ett hårt slag för det unga lantbrukarparet som jag känner mycket väl och av vilka vi i vår familj köper både ekologiska ägg och ekologiskt kött. 
Men hur det blir med fortsättningen är något som oroar mig nästan mer än dagens akuta fas som verkar vara snabbt åtgärdad med alla tänkbara medel.

Sveaskogs lovvärda idé att återuppta skogsbete på Omberg i en allt ökande omfattning kan få sig en rejäl baksmälla och begränsning. Finns det lantbrukare som vågar satsa på ett sådant samarbete fortsättningsvis och ställer försäkringsbolag upp med garantier till rimliga kostnader.  
Kan man komma till rätta med den oväntade och dolda smittspridningens orsaker?
Kommer synen på Omberg som ett naturparadis att påverkas?
Hur blir de med turismen? Besöksnäringen är en av Ödeshögs kommuns viktigaste näringar och flera privata satsningar kan också komma i kläm.



Storpissans naturreservat och skogsbete på Omberg, där mjältbranden slog till.

Det här var några snabba och intuitiva funderingar kring en mycket jobbig situation. 
Jag hoppas att mina farhågor är överdrivna och obefogade och att allt lägger sig tillrätta i lugn och ro igen.
Omberg är verkligen värt ett bättre öde och trevligare rykte än det som skett och jag tror och hoppas att berget snabbt och rejält reser sig ur bekymren.

Länsstyrelsen i Östergötland har rappt tagit tag i problematiken och sänder ut ett viktigt meddelande till allmänheten om att det inte är farligt att besöka Omberg. 

länk


5 kommentarer:

  1. Claes Svedlindh16 juli 2016 kl. 09:37

    Bra skrivet som vanligt Gebbe. Det är verkligen en viktigt att nu försöka spåra källan till utbrottet! Kan lugna ytterligare om betet att djuren kan beta igen bara de är vaccinerade. Tillträde till hagarna även för folk igen en månad efter senaste utbrott. Viktigt att avdramtisera av flera skäl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra Claes. Tack för din kommentar!

      Radera
  2. Kan Sveaskogs avverkning och rensning i hagar tänkas ha med saken att göra?Jag tänker på rötter som dras upp,gammal jord kommer upp till ytan?

    SvaraRadera
  3. I Sverige har vi efter att Klimat- och Sårbarhetsutredningen publicerades 2007 fått två nya kreaturssjukdomar av
    mycket stor betydelse för djurhållningen. Bluetongue och Schmallenberg är båda svidknottsburna
    virussjukdomar. Mjältbrand (antrax) är en allvarlig zoonos och sjukdomsutbrott i andra länder har visats ha en
    stark koppling till översvämningar eller ändrade förhållanden i marken. Smittan kan överleva i mer än 50 år i
    miljön. I Sverige har vi haft ytterst få fall under senare delen av 1900-talet men under 2000-talet har vi redan haft flera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bo, Lite sent reagerat men stort tack för dina initierade synpunkter. Sen dess har det ju hänt en hel del åt det negativa. Tills idag är vad jag vet minst 11 djur avlidna och det obehgaliga är att det börjat sprida sig runt om i området, ca en halvmil från Omberg. De senaste teorierna som man arbetar efter är smittsrpridningen kan ha skett med insekter - bromsar och flugor - och därmed tycks det mig (som amatör) att problemet har blivit väsentligt mycket värre. Massvaccinering förestår i området och trots de "positiva" beskeden från experterna känner jag mig ganska oroad av situationen idag och börjar undra var det kommer att sluta. Hör gärna av dig med fler synpunkter Bo./ Gebbe

      Radera