måndag 18 augusti 2014

18 augusti - Oljefärg bakom örat

.
- Du har färg i nacken Gunnar, du är ju alldeles blå ... och bakom örat också. Vad har du gjort, säger Ulla.

Jag målar. Intensivt och envetet. Det är det enkla och koncisa svaret.
Nio dukar har jag på gång just nu, i olika format.

Jag tänker på Erland Cullberg, vår store och originelle konstnär, död 2012. Han hade färg överallt, inte bara i nacken och bakom örat.
Jag träffade honom för ett antal år sedan. Vi sågs på Operabaren i Stockholm, när jag var där med litografigänget. Grafiktryckaren Arne kände alla konstnärer av betydelse, också Erland, så vi presenterades där "mitt i smeten".

Erland var färgrik, minst sagt, inte bara som person utan också mera bokstavligt. Hans händer var fulla av färg, kläderna också och jag såg minsann att även öronen var kulörta i gult, rött, grönt och blått.
Så jämfört med Erland Cullberg är jag novis i sammanhanget. 
Men kanske är jag en bit på väg nu när jag är blå i nacken och bakom öronen.

Som alltid har jag alltså en "kollektion" på gång. Jag arbetar så, ett par timmar med en duk, och sedan byter jag till nästa och därefter till nästa ...
Jag går vidare när jag känner att orken eller förmågan tryter, när rädslan gnager om att göra för fort och fel.

Sen sitter jag där i stolen på gräsmattan vid Stugan och glor på ett par dukar åt gången vilka hänger där på falurödväggen. Jag tittar nog lika mycket som jag målar, samlar kraft och intryck och bestämmer mig för en väg framåt.
Så går det till!

Några verk under arbete:





1 kommentar:

  1. Hej,

    kul med färger och deras betydelse, påverkan och symbolik. En gång bosatt i Sundsvall tänker jag på Bengt (den färgsprakande) Lindström och hans "aningen" groteskt förvridna motiv. Hur de kan sälja är en annan femma.

    Har du sett det trevliga inslaget på svt - play (03:16) om en av Erland Cullbergs oljor? Från Antikrundan febr. 2013.

    svt play erland cullberg

    Da Vinci var tidigt färdig med färgers påverkan på människan på det mentala planet. När han ville tänka klart och djupt satte han sig i det violetta ljuset från ett kyrkfönster, geniernas och idioternas egen färg menade han!
    Kanske är det en färg som passar nyskapandets utmaning, ett första blygsamma embryo djupt därnere i tankevärlden.

    SvaraRadera