söndag 26 januari 2014

26 januari - Ombergs bokskog i mitt öga

.
Jag sitter i bilen i närheten av Höje på Omberg. På vänster sida har jag ett parti av den finaste bokskog som jag vet. På vintern är motivet sparsmakat i färg och jag har dukat upp med mina akvarellgrejor i framsätet, beredd att tag tag i utmaningen.



Jag har som vanligt satt fast mitt akvarellpapper på en lätt kartongpannå, en som väger nästan ingenting och passar utmärkt till att bära med sig ut från ateljén. Jag har förresten alltid ett par stycken med mig för allt eventualiteters skull.



Med ett par lätta blyertsdrag lägger jag upp riktlinjerna i ett liggande format och sen lägger jag på färgerna efterhand.
Min målning tar allt som allt inte mer än tjugo minuter och är naturligtvis att betrakta mera som en skiss än ett färdigt konstverk. Men, ofta tycker jag att just dessa skisser som jag gör på plats har den bästa fräschören och direktheten.

Och så här blev så slutresultatet, en ganska vacker akvarell i all sin enkelhet, tycker jag själv men jag är förstås part i målet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar