onsdag 20 juni 2012

20 juni - Svar på snigelproblemet

.
Jag har fått svar på snigelfrågan från igår, av Klas Jaederfeldt.
Internet visar sig återigen alltså vara ett fantastiskt redskap med outgrundliga kontaktmöjligheter, osinliga och ständigt nya källor att fritt kunna ösa ur.

"Det verkar som om du har en kölsnigel, och den enda som jag tycker stämmer med din skiss är gråsvart kölsnigel,  Limax cineroniger. Det skulle kunna vara den ljusa formen som är på bild (som jag för övrigt aldrig sett) så om du hittar den igen och kan ta ett hyfsat foto så får du gärna sända mej det. Någon annan snigel som stämmer kan jag inte komma på


Klas"


Tack så mycket Klas.




Gråsvart kölsnigel av den ljusa varianten, Limax cineroniger. 


Jag publicerar fotot här trots att jag just nu inte vet som är ägare till det. Försöker åtgärda detta om det går med det snaraste.


Jämför med skissen från igår.
Nog ser det ut som att Klas har rätt.

3 kommentarer:

  1. Som av en slump har just denna snigel korsat min väg vid två tillfällen de senaste dagarna, för första gången vid måndagens regnväder här i stan. Är det någon ny förmåga? Riktigt obehaglig såg den ut iallafall, om man nu får säga så... De två jag såg var mörkare men hade samma teckning med prickar på kroppen.

    SvaraRadera
  2. Rar art med fin teckning!
    Kul med lite ny kunskap.
    /Britta

    SvaraRadera
  3. Oj Hanna

    Vilken trevlig tillfällighet.
    Om du nu träffar på den igen så titta extra noga. Det är en sällsynt form och art - och vacker!!!

    Det vore bra om du kan ta kort och sända kopior till mig.

    kram från pappa

    SvaraRadera