onsdag 15 juni 2011

15 juni - Nobelarbete 2011

.
Så är mitt "Nobelarbete" för år 2011 igång.
Förra veckan var jag inbjuden till Kungl. Vetenskapsakademin för en första sittning inför årets arbete med Nobeldiplomen.
I år är det min tur att göra konstverken som ska pryda diplomen i fysik.

Jag är nu ensam kvar av förra årets medverkande konstnärer och får med andra ord bära "mentorskapet".

Två nya konstnärer har tillkommit i år.

Lena Cronström, Nyhamnsläge, ska illustrera kemipriset (det som jag gjorde år 2010)
Susanne Jardeback, Röstånga, gör priset i ekonomi.

Akademisekreteraren Clarie och akademirådet Per flankerar Ingemar som är bokbindaren som gör själva diplomen. Längst ut på sidorna står konstnärerna Lena och Susanne. Själv är jag bakom kameran.

Här på bilden står vi i akademins magnifika plenisal med porträtten av alla gamla "honoratiores". I denna sal kommer de nya pristagarna att tillkännages under första veckan av november. Då kommer här att vara fullt av media från hela världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar