onsdag 12 januari 2011

12 januari - Om tidig fågelsång och "videung"

.
Igår då Lars och jag vandrade ut på Tåkerns is ringde Mathias Lindholm från Radio P4 Östergötland och ville tala med mig om vårvinterns första fågelsång. Det passade inte precis just då men när jag var tillbaka i ateljén igen hörde han åter av sig.
.
Resultatet blev ett kåserande samtal direkt via telefonen. Det sändes igår eftermiddag men förhoppningsvis kan du lyssna på det från arkivet via länken nedan:
.
.
Idag på morgonen läser jag i tidningen Corren på sista sidan en liten artikel som också den handlar om de första vårtecknen.
.
Jovisst, det händer något hela tiden i naturen. Än känns det emellertid långt kvar till knoppande vide och snödroppar. Ett nästan metertjockt snötäcke dämpar definitivt entusiasmen. Och inatt har det kommit ännu en decimeter, vilket i och för sig känns bra, eftersom den livsfarliga ishalkan därmed har minskat betydligt. Och så fick jag ju arbeta fram lite svett även denna morgon och det ska ju vara bra sägs det, av hälsoskäl bör man tydligen svettas minst en gång varje dag.
.
Men egentligen är det inte på grund av tidiga vårkänslor som jag har klippt in ett faksimil av denna artikel.
.
Nej, jag tänker på ordet "videung" som journalisten Magnus Andersson använder sig av både i den löpande texten och i bildtexten. Det är nog ingen felskrivning. Han tror säkert att det heter videung. Jag trodde det en gång i tiden också.
.
Knoppande vide
-
"Videung"
.
Jag minns från min barndom att även mina föräldrar sa; att vi skulle gå ut i naturen och klippa av några kvistar "videung" för att ta in i huset.
.
Det är förstås den finlandssvenske poeten
Zakarias Topelius "fel". Det var han som skrev visan:
"Sov du lilla vide ung, än så är det vinter...".
.
Nu vet jag ju förstås inte säkert hur textoriginalet såg ut men nog menade författaren att det var just ungt vide som avsågs (vide ung i två ord och inte videung i ett ord).
.
Men okej, inte gör det väl så mycket.
Jag är ju själv alldeles tokig i att hitta på egna och nya ord i mina skriverier.
Och faktum är att jag tror att väldigt många av oss svenskar tror att de där första kvistarna med knoppande vide faktiskt heter "videung" på riktigt.
.
Men ett är ändå säkert. Just nu känns det långt dit - till "videungen".
.

1 kommentar:

  1. Det var härligt att få sitta här på sitt Stockholms-kontor och höra lite "oedig öschöstska" på webradion. Och nu vet man då hur gröngölingens vårläte låter. Härligt!

    Och plötsligt kom ljuset och våren lite närmare trots att man blickar ut över en gråmulen himmel och isiga gator... Tack för det, pappa!

    SvaraRadera