onsdag 4 november 2009

4 november - Första snön

.
Det doftar snö.
.
Direkt då jag öppnar dörren för att hämta morgontidningen anar jag dagens utfall. En fuktig kyla och en arktisk doft skvallrar om skeendet bortom horisonten. Gråmolnen ligger täta ner mot Jönköping och över Vättern hänger tung kondens.

På vägen till ateljén saknar jag långkalsongerna men mössa och vantar är på plats.

- Det snöar i Trehörna, säger Bruno på fiket. Den är snart här - vintern.

- Jag vet, säger jag. Jag känner det i näsan och jag fryser ända in till livets kärna. Det är alltid värst som först.

Efter lunch börjar det så smått. Enstaka flingor virvlar runt i ostvinden, snövinden.
Det mörknar utanför ateljén och flingorna faller allt tätare och större och jag ringer till Robin i Ryket.

- Har du tid för mina vinterdäck, frågar jag, alltid lite sent ute.

- Nej inte nu. Inte förrän i nästa vecka, svarar Robin. Men ring ikväll så ska jag kolla upp ordentligt.
.
Det är dags nu - inför vintern - att själsligt gå i ide en stund. Att varva ner. Men först måste jag bara byta hjul.
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar