tisdag 3 november 2009

3 november - "Den gamla damen" i veckopressen

.
Faksimil ur Hemmets Journal 37:2008


"Den gamla damen", Ombergs numera till åren komna första pilgrimsfalk, har blivit rikskändis.

Överraskad och glad blev jag nämligen igår kväll efter att ha läst artikeln "Varför inte ta en omväg till Omberg" i veckotidningen Hemmets Journal nr 37 - 2008. Jag "ärver" tidningen efter kära svärmor i Västerås - för korsordens skull. Och när orken tröt med sudokun slöbläddrade jag och fann detta guld.

På sidan 92-93 i "Naturjournalen" har Berit Abelson skrivit en artikel och hon och Kenneth Johansson har tagit bilderna. Och i själva budskapet stämmer jag naturligtvis helhjärtat in.

Även i år 2009 häckade hon på berget och är lätt igenkänlig på sin oräddhet, vita högra lillvinge och sitt batteri av ringar på fötterna. Hennes beteckning i journalerna är JP19 och hon är född i fångenskap. Hon har genom åren avverkat minst två hanar och gett upphov till många nya falkar på berget och i landet. En verklig "Drottning Omma".

Den 15 juni berättade jag här på min blogg en märklig historia där "Den gamla damen" var huvudperson. Finn den till höger under juni månad eller sök på pilgrimsfalk i min sökruta här till höger.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar