måndag 8 juni 2009

8 juni - Tåkerns Naturum?


Idag står det att läsa i tidningen Corren att det startklara bygget av Naturum vid Tåkern läggs på is ett tag. För hur länge? Det var tänkt att stå färdigt hösten 2010 och vem vet idag om det någonsin blir av.
.
Från översta plattformen få fågeltornet vid Tåkern har man en härlig utsikt över fågellivet och landskapet.

Jag hade redan hört signalerna om beslutsvåndan från regeringens sida sedan några veckor av projektledaren Dan Nilsson på Länsstyrelsen i Östergötland och idag går meddelandet ut i offentligt ljus; naturvårdsverket omförhandlar sin budget på uppdrag av regeringen.

Det är klart att ett "skryt"-bygge som detta, på minst tjugo miljoner kronor ytterligare, kan kännas malplacerat just nu i ekonomiska "kristider", men mycket av investeringar i mark och pengar är redan gjorda och det känns ju som att planeringen betraktat i bakljus synes ha varit en glädjekalkyl - både bristfällig och osäker.

Tornet och naturmiljön är viktig för pedagogisk verksamhet och information.

Klart är ändå själva fågeltornet. Det är på plats och invigt om än inte riktigt färdigt ändå; vassbeklädnaden saknas ännu och lite detaljslipning därtill. Låt mig säga klart och tydligt direkt, att jag är "omvänd", positivt överraskad och glad idag över detta. Det blev ett fantastiskt torn och ett lika fantastiskt lyft för det publika Tåkern.
Många tusen besökare har redan varit där och alla verkar belåtna både med tornet och de naturvårdsåtgärder som åstadkommit ett myllrande fågelliv tätt inpå.

Skall jag vara helt ärlig, och det ska man väl, kan jag tycka att hela projektet kunde räcka med detta. Jag är och har hela tiden varit orolig för hur det skulle kunna komma att bli med detta enorma Naturum - kommer turisterna att "räcka till", driften att säkras, intresset att bibehållas m m, m m. Hur är det tänkt att fungera under alla de "tysta" månaderna på året, är det en god investering om byggnaden står tom under största delen av året? Så har jag funderat. Jag har ärligt känt en stor osäkerhet inför volymen av projektet och realismen i fundamenten.

Det nya tornet vid Glänås, Tåkern, är ett vackert och mycket funktionellt bygge med spännande arkitektur.

Vart det hela kommer att ta vägen nu, är skrivet med osynligt bläck, men jag tror det är skrivet. Signalerna är ganska tydliga och har problem börjat torna upp sig brukar det ena ge det andra. Ett betydligt bantat Naturum kanske blir verklighet så småningom, med plats för publik information och guidning, offentlig ringmärkning och pedagogisk verksamhet. Det vore bra och det skulle räcka, tycker jag. Och det magnifika tornet finns ju redan på plats och som ståtligt byggnadsverk räcker det till mer än väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar