tisdag 5 mars 2013

5 mars - En bofink låter faktiskt inte hur som helst

.
Historien om "bofinken som verkar kunna se ut hur som helst" är klassisk. 
Den tänker jag på idag på morgonen när jag lyssnar till "Tankar för dagen" i Sveriges Radio P1 kl 06:50, med Svenska kyrkans nya kultursekreterare Erika Hedenström.
Hon håller ett mycket trevligt kåseri med utgångspunkt i barnets vinterkräksjuka. Jag blir varm och mjuk där jag ligger i sängen och lyssnar till hennes avspända röst och humanistiska ton. Men mitt i detta varma sköna studsar jag till när hon säger ungefär så här:

"Jag öppnar fönstret för att släppa in frisk luft till sjuksängen. Det doftar av tö och vårväder och utanför sjunger bofinken sitt: "sitt - sitt - sitt".

Jo, jag studsar verkligen till, om man nu kan studsa liggande i en säng, ty bofinken sjunger absolut inte "sitt - sitt - sitt" och knappast i månadsskiftet februari mars heller.

Det må av många säkert betraktas som nördigt och inskränkt om man reagerar negativt på en sådan liten detalj; ett fågelpip är väl bara ett fågelpip, eller som min tidigare granne hemma brukar säga: "Ja, nu är det vår och det kvittrar i buskarna ...", då jag berättade för honom om sjungande mesar och grönfinkar, " ... och det kvittar väl lika vad det är för nå´t".

Men är man som Erika Hedenström ute i offentlighetens radio, och meddelar att bofinken sjunger "sitt - sitt - sitt" i början på mars, så är man ute och sneseglar en aning och då är det kanske bättre att lämna den typen av information därhän eller åtminstone låta den vara mera allmänt hållen, ty det finns en risk för att lyssnare fortsättningsvis faktiskt tror att bofinken sjunger "sitt - sitt - sitt" under senvintern.


Så här ser en bofinkhane ut när den sjunger i slutet av mars och i april. Sveriges näst allmännaste fågelart efter lövsångaren.

Naturkunskapen är viktig! Det är avgörande att en bofink är en bofink och en talgoxe, som kanske var den fågel som Erika Hedenström avsåg, är en talgoxe. Om kunskapen om natur förringas eller tas alltför lättsamt på, eller i värsta fall betraktas som pur nördighet, kan hela grunden för nödvändiga åtgärder och skydd av natur och miljö lättare ses över axeln. (Det finns t ex inte bara 1 slags hackspett i Sverige - det finns 8 olika arter som alla ska värnas och tas hänsyn till).

Nu är det ju förstås inte speciellt allvarligt det med "bofinken" idag. Det är en liten ovidkommande detalj bara, som jag hänger upp det här skriveriet på och jag är absolut inte ute efter att misskreditera Erika Hedenström. Det är förstås en liten pekpinne, men ändå, jag lovar, i all välmening.

Här nedan följer länken till radioutsändningen idag:

http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=Tankar+f%C3%B6r+dagen+5+mars

Och via den här länken kan du lyssna till hur bofinken faktiskt sjunger:

http://www.youtube.com/watch?v=_4GCOXW6GNo


I övrigt kommer jag självklart fortsättningsvis med stor glädje och nyfikenhet att lyssna vidare på trevliga kåserier från Erika Hedenström men då helst med riktiga bofinkar inblandade.

2 kommentarer:

  1. "Snälla mamma och pappa får jag gå på bio ikväll" - ett av de få fågelläten som har fastnat i mitt minne :)

    Kram.

    SvaraRadera
  2. Alldeles rätt och riktigt - dottern min. Gott då, att något fastnat, tycker pappa.
    (Fast när jag säger detta vet jag att du i verkligheten kan mycket mycket mer om fåglar än bara så).

    SvaraRadera