torsdag 4 februari 2010

4 februari - Snö på hög nivå

.
Igår skottade jag av mitt platta garagetak och också altantaket. Det var nog tur det. Taket av kanalplast på altanen började sacka. Lite till och det kunde ha varit kört. Det blev alltså en nödvändigt svettig dag. Men så unnade jag mig istället en rulltårtsbit till kaffet med grannen - också han i snösvängen.

På bynn talade jag med Gunborg som bor mera neråt skogsbygden. Hon sa, att hon hade minst 60 cm snö på öppen terräng och då är det ändå packad snö och is i skikten. Och under det finns inte tillstymmelse till tjäle.

Det är inte bara hög nivå på snötäcket. Idag skottar man snö på hög nivå i Ödeshög. Räddningstjänsten har bråda dagar med att hjälpa fastighetsägare att bli av med den tyngande bördan innan det blir för sent.

Jag säger då det. Vilken vinter.
På väg till ateljén i bil. Någon har slängt en äppleskrutt på vägen.
En koltrast och en rödvingetrast sitter där och hackar. Koltrasten lättar i tid men rödvingen blir kvar. Den vill absolut inte lämna sitt byte. Jag väjer medan trasten sitter kvar.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar