torsdag 26 mars 2009

26 mars - Med TV vid Tåkern och knölsvanarna

Min opretensiösa akvarellskiss kommer till under inspelningens gång.
.
Östnytt, TV2, besöker Tåkern och jag ställer upp som berättare och staffagefigur. Jag sitter på isen i skarpa solreflexer och skissar med blyerts och akvarell medan jag drar lite historia om knölsvanar i allmänhet och Tåkerns knölsvanar i synnerhet.
.
- Nu ska vi inte gå närmare, säger jag till reportern, då flyger säkert svanparet iväg och fotografen missar dem.
.
- Oj! Kan de flyga också, säger hon.
.
Av en dryg timmes nätt regi och inspelning blir det kanske en och halv minut i morgon kväll klockan kvart över sju. Hur det kommer att låta och se ut, med hänvisning till ovanstående dialog, är naturligtvis skrivet i stjärnorna men jag håller tummarna att jag kommer att känna igen mig. Det är inte bara osäker is på Tåkern ...

Reportern Åsa och fotografen Benny från Östnytt överrumplar en besökande fågelskådare med frågor.

Ute på sjön är det full fart på fågellivet. Råkarna har ökat i omfång och de är kantade av svarta massor av änder, sothöns och gäss. Det sjunger därutifrån av alla vingar och sångsvanar och när en av havsörnarna drar över ökar vingsuset till ett riktigt dån.

Bland änderna noterar jag mängder av gräsänder förstås men också storskrakar, knipor, krickor, bläsänder och salskrak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar