söndag 11 juli 2021

11 juli - När gladan kommer på besök blir fågelföräldrarna extra oroliga

Fiskmåsar häckar numera på flera platser också i Ödeshögs samhälle och inte bara strandnära vid Vättern såsom i Hästholmen där de alltid har gett liv och karaktär åt hamnen. Många har reagerat negativt på detta. Man tycker att måsarna är alltför morgontidiga med sin gapighet och dessutom att de till och med kan få för sig att anfalla människor som kommer för nära bo och ungar. Hur vågar de!

Petitesser, tycker jag dock och menar att det är märkligt att lite natur kan vålla sådant obehag mitt i allt människoskapat oväsen och bullriga trafik. Här saknas balans och reson, enligt min åsikt.

Men till alla dem som har kort stubin i ärendet kan jag berätta att när gladan kommer på besök i Ödeshög händer det något på allvar, mycket mera genomträngande än när sparvhökar och ormvråkar passerar över. Gladan är en suverän "snapphane" om du förstår ordvitsen. Så elegant och snabbt faller den vinkelrätt rakt ner och tar sitt byte utan att landa.

Häromdagen tog en av utbygdens häckande glador en sväng in över samhället på jakt. De gör så ibland konstaterades det redan tidigt i annalerna om gladliv. Och själv blev jag vid ungefär samma tid förra året vittne till en glada som norpade en kajunge vid torget i Ödeshög mitt på ljusa dagen. Här finns alltså hopp för naturtrötta Ödeshögsbor.

För tre dagar sedan väcktes min uppmärksamhet av nya fiskmåsskrän; inte de vanliga, fast mera hjärtskärande. Jag har nog aldrig hört något så ämligt och jag spanade därför i riktning mot taket på ortens stora tryckeri där fiskmåsar häckar sen några år. Dit ser jag från tomten.

Där kom en glada så lojt seglande och vinglande över himlen och taket, som bara glador kan. Fiskmåsparet dök ideligt och skrek för att skydda sina halvstora ungar och lyckades faktiskt den här gången mota "Olle i grind". Men så är det förstås inte över. Nya besök är säkert inplanerade och fiskmåsar och kajor och andra fågelföräldrar har en ny fiende att anpassa sig till numera och där hjälper inte alltid ens det skyddande paraply som närhet till människor utgör. Nya tider, nya hot och nya möjligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar