tisdag 27 juli 2021

27 juli - Omberg - ett paradis för fjärilar

Det blev lite bråttomläge igår eftermiddag, att hinna iväg till Sjövägen på Omberg innan utlovat regn skulle anlända, för att hinna med en koll av fjärilsfaunan på bestånden av hampflockel.

Jag stannade vid Örnslidkröken och vandrade vägen bort till Bramsens väg, där jag svängde upp till Vallgatan. På båda sidor växer här både stora och små bestånd av just nu rikligt blommande hampflockel, vilka drar oerhört mycket insekter, framför allt humlor och fjärilar. 

Den som från början tipsade mig om detta fenomen är vännen och entomologen Janne Peterson och det var han som för två år sedan fann Ödeshögs kommuns första kartfjäril just här. Jag for dit förstås och letade efter den men lyckades inte varken då eller förra året. 


Blommande hampflockel drar mycket insekter.

Men i år då? tänkte jag och for alltså dit igår.

Nu blev det succé! Jag kan säga det direkt, att jag räknade in inte mindre än tolv kartfjärilar längs vägen igår. Vilken lycka och vilken utveckling för denna sent invandrade nykomling bland dagfjärilar.


Jag kan inte räkna dem alla, fjärilarna alltså. Försök!

Ombergs hampflockelbestånd drar som sagt oerhört mycket insekter. Humlorna hann jag inte med igår men jag försökte räkna eller uppskatta det total antalet noterade dagfjärilar och här kommer resultaten tillsammans med lämpliga foton, allt från igår.

Kartfjäril

Jag räknade tolv exemplar och noterade samtidigt att alla satt glest utspridda på var sitt bestånd av hampflockel. Här skiljde den sig från arter som påfågelöga och silverstreckad pärlemorfjäril vilka ofta samsades.




Påfågelöga

Cirka hundra exemplar uppskattar jag att jag såg. På bilden nedan påfågelöga, kartfjäril och humlor som samsas gott.


Silverstreckad pärlemorfjäril.

Mellan hundrafemtio och tvåhundra exemplar enligt uppskattning. Den vanligaste arten.


Silverstreckad pärlemorfjäril, hane. Notera ögonen!

Citronfjäril - ca tio exemplar


Citronfjäril, ängstrollslända sp. samt kartfjäril.

Nässelfjäril - tre exemplar

Almsnabbvinge - tre exemplar


Almsnabbvinge.

Mindre tåtelsmygare - Ett exemplar


Mindre tåtelsmygare.

Slåttergräsfjäril - 5 exemplar.


Slåttergräsfjäril. 

Skogsgräsfjäril - 1 exemplar.

Kålfjäril, Rovfjäril och Rapsfjäril oräknade men allmäna längs hela vägen även vid sidan av hampflockelbestånden. 

Som avslutning vill jag åter igen berätta att hampflockeln drar mycket mer än bara fjärilar och som ett exempel på detta lägger jag in denna bild av en hona av långhorningen Gulröd blombock. Varsågoda!


Gulröd blombock.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Tänker åka till Omberg idag.
    Tror du att hampflockel blommar nu, den 9 juli?
    Vänligen Lasse Wirmark

    SvaraRadera
  2. Hej Lasse,
    Jag har varit bortrest i veckan och har därför inte kunnat svara på din fråga. Och sanningen är den att jag inte varit på Omberg på några veckor nu och inte vet med säkerhet hur det står till med hampflockeln och fjärilarna just nu.
    hälsar Gebbe

    SvaraRadera