lördag 9 januari 2021

9 januari - Möte med älgar

Det verkar vara lite rörelse på älgarna. Jag har noterat tillfälliga och lite hemmagjorda varningsskyltar på flera platser i Tåkernbygden. Ändå var det bara en slump att jag blev lyckosamt inbjuden till ett fint älgmöte idag vid Alvastra - Broby.

Jag var på väg ner mot Stugan då jag såg stora betande djur 500 meter bort på andra sidan vägen. I det vintriga landskapet stod de i vacker kontrast mot snön, lätta att upptäcka och hade det varit barmark hade jag troligen missat dem. Där var slumpen.

Jag såg först tre stycken och sen ytterligare en och efter en stund hittade jag ännu en inne i buskkrattet. Fem älgar på samma gång, så vackert, en horntjur, en pinntjur, en ko och två kalvar, tycktes det mig. Alla gick de loss på rapsåkerns smakliga blast. De var trygga och lugna och jag studerade dem i kikaren ganska länge medan de långsamt drog sig in mot en björkdunge och slutligen försvann. Då hade jag hunnit göra några rappa skisser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar