lördag 23 januari 2021

23 januari - Lite svagt

Känner mig risig sen några dagar tillbaka, svag i hela kroppen på alla sätt, och jag har fått tid till ett sånt där omtalat test imorgon i Motala. Det är det andra för mig, där det första i somras var negativt, bara en vanlig förkylning. Sen återstår att ta emot resultatet, som jag både bävar för och faktiskt något ser ganska klarögt fram emot, utan att jag därmed vill sätta mig högt upp på en otyglad häst, annars börjar jag snart undra vad som eljest är fel med mig.

Medan jag ligger där trött, utslagen och halvfebrig blir det en del korsord och liknande loj verksamhet att sysselsätta sig med. Lika svag som min kropp känns är geografikunskapen hos den korsordkonstruktör som jag fann i häromdagens tidning. 

Jag hade skrivit det riktiga och passande alternativet Taberg på uppgiften "HÖJD I SMÅLAND". Men så kunde krysset omöjligt lösas. Inte förrän jag skrev in OMBERG. Då föll allt på plats.

Småland har därmed blivit en sevärdhet rikare och Östergötland motsvarande fattigare. Usch och fy och aja baja! Geografikunskaper upplever jag har blivit allt sämre och sämre. Detta stör en gammal mellanstadielärare mer än många förstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar