fredag 24 juli 2020

24 juli - Regn och kyla

.
Nederbörden är intet att säga så mycket om. De har väl kommit så där en 70 mm totalt under den senaste månaden i hembygden och eftersom juli genomsnittligt brukar vara den nederbördsrikaste på året, är det väl bara att stå ut. Och grönt och fint blir det. Hallonen närmar sig två meters höjd och morotsblasten är knähög.



Vad beträffar temperaturen däremot finns en del att kommentera. Jag hörde, eller läste, för någon dag sedan, att juli månad hade en tendens att bli den kallaste som uppmätts sedan 1962. Idag läser jag av 14 grader och jag sa till Ulla att jag faktiskt huttrade en aning även inomhus.

Gurkorna, de fina F1:orna "Gunnar", som jag trodde så mycket på har stått helt still sedan utplantering och är gula som halm.

Jag hade tänkt mig oljemåleri vid Stugan vid Tåkern idag men prognosen lovar regn hela dagen. Skönt att krypa inomhus i ateljén i Ödeshög istället och måla färdigt några tidigare anlagda vinterakvareller.



Det är svårt med inomhusljus vid fotografering. Det blev väldigt mycket rödstick i den här. Men linjerna i landskapet ligger fast.



Jobbar vidare. Tog bort lite av rödsticket men mustigheten saknas helt i fotot ovan. Det kommer att bli en överraskning ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar