onsdag 30 oktober 2019

30 oktober - Gallbildning på björk

.
Det finns en verksamhet för dem som också/mest är intresserade av olika slags gallbildningar på växter.
Min vän Sverker kom med en sådan kluring till fiket häromdagen och undrade om vi visste.
Det gjorde vi nu inte varken Lars eller jag, så Sverker berättade om det för mig väldigt överraskande svaret.





Men innan jag avslöjar lösningen kanske du vill gissa, eller så vet du redan. I vilket fall är du välkommen med svar i kommentarsfältet nedan.

hälsningar Gebbe och Sverker

3 kommentarer:

  1. Det skulle kunna vara ett angrepp av en lus, men vilken vet jag inte?
    I Finland har jag sett gallbildningar på björk, när jag arbetade som inköpare av björk för bl.a. Hultafors och Kährs. Men tyvärr lärde jag mig aldrig namnen på de insekter som gjorde dessa.
    Men jag drar till med att denna gallbildning, om det nu inte är en ympning, är gjord av en Björkgallmal!

    SvaraRadera
  2. Hej. Jo, den här gall-gåtan verkar klurig värre. Rejäl överkurs för mitt vidkommande. Vågar heller inte gissa. Man vill ju inte bli påkommen med total okunskap.
    Nyfikenheten pockar dock på ett svar.

    Så - vad har Sverker att berätta?

    SvaraRadera
  3. Tack go´vänner för era kommentarer. Rätt svar var alltså bålgeting och det var något inte jag heller kände till. Nu vet vi! hälsar gebbe

    SvaraRadera