onsdag 2 oktober 2019

1 oktober - Innan kräftskivan

.
Innan kräftskivan i Stugan tar sin början har vi ett lugnt upplägg utomhus. Fika i solen runt mitt lilla rostiga trädgårdsbord med en mugg glögg årgång 2019 som extra tillbehör först och därefter en promenad vid Tåkerns strandängar. 
Inne tänder jag brasor och ljus, delar ut ett litet tävlingsformulär och sen käkar vi kräftor.


Jag prövar med en selfie, det händer minsann inte var dag. Kompisarna är från vänster till höger - Lennart, Janne och Sven.


Studier av bålgetingar, vänliga och aktiva långt in i hösten.


Höstens flugor passar på att tanka solenergi innan övervintringen. De med brokiga vingar tror jag kallas för fönsterflugor.


En vacker jordlöpare studeras - Pterostichus aterrimus. Den har blivit väldigt allmän på Tåkerns strandängar under de senaste decennierna. Vid 1970-talets början då jag satsade ett par år på skalbaggar var arten mycket ovanlig.


Högt uppe under molnen kommer en havsörn in över oss. Den seglar majestätiskt runt på sina stora vingar, fäller ihop och glider sen långsamt bort mot Ombergshållet och ut ur vårt synfält. 
En vanlig syn vid Tåkern av idag.


Så in i vassen med gossar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar