söndag 31 mars 2019

31 mars - Några höstlöv

.
Jag rensar rabatter på eftermiddagen efter att ha kommit hem från boulespel i Motala. Och vet ni vad, det snöade rejält någon timme där, med stora flingor som virvlade runt i den bitiga vinden. Men vi var inomhus förstås, så det gick att stå ut.
Men som sagt nu är jag hemma igen i trädgården under en sol som knappt värmer för att gräva bort en gammal lavendelbuske under spaljépäronet, samla upp gamla kompostben från gräsmattan samt räfsa ihop allt kvistklipp från fruktträden.


Bland höstlöven tar jag med mig två till ateljén. Det nedre är en vanlig lönn som inte färdats så lång väg. Rakt över är det ungefär trehundra meter till prästgårdens präktiga lönnar och antagligen är det urpsrunget.
Det övre bladet kanske är märkligare. Det tycks mig vara från en rödek, en amerikansk art, vanlig som parkart och jag har  ingen aning om var det trädet står, så nu får jag ge mig ut på lite spaning.
Men höstlöv kan nog färdas långt, tror jag, jag undrar hur långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar