tisdag 19 mars 2019

19 mars - Friluftsmåleri

.
Det här har jag längtat efter. Att i den första vårsolen ta sig ut i naturen för att idka friluftsmåleri.
Vinden från norr är kall så jag söker upp Ombergs läsida och ger mig ut med hela den mobila verkstaden: oljefärger, staffli, penslar och dukar.

Jag har inte lust att visa öppet så jag gömmer mig i terrängen och hör bara på håll att det är gott om bilar med vårlängtande turister som passerar där ute vid vägen. Men de ser inte mig. Jag är ensam med skogsduvan som tutar och den första bofinkens smattrande fanfar.

Jag har klamrat upp två dukar på plywoodskivor och sätter igång med en översikt och en detalj.

Efter tre timmar har jag tydligen målat färdigt utomhus, eftersom jag känner att jag inte kommer längre.
Jag tar med mig oljeskisserna hem till ateljén för att fortsätta målandet där, till förhoppningsvis färdigt resultat under våren och den kommande konstrundan under Kristi him.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar