söndag 29 mars 2015

29 mars - Ryssja


Jag har en god vän i i grannen nästgårds ateljén. Han heter Jonny Ståhl och är fiskeexpert och mycket annat.
Han brukar bjuda mig på kaffe titt som tätt, vilket ger mig något dåligt samvete eftersom jag alltid verkar halka efter i frekvens.

- Kom över klockan nio, säger Jonny, så sätter jag på kannan.

Förutom att fiska och sånt där, så knyter Jonny nät av olika slag med hjälp av sin assistent Mats: kräftburar, flytnät, bottengarn, håmmor och ryssjor. 
Och jag har fått en inbjudan att vara med och dra gammeldags not vad det lider, vilket kommer att ge mig härliga minnen från min barndoms somrar på  Stora Askö vid Loftahammar i Tjust skärgård, där jag i åldern runt tio år var med om just sånt - på riktigt alltså!



Häromdagen blev en ryssja färdig för leverans. Den monterades upp till besiktning i trädgården och på plats var köparna Rogsbergs från Borghamn, nästan de enda kvarvarande professionella fiskarna på Östgötasidan av Vättern.

- Det blir till att fånga kräftbete i Tåkern med den häringa: suttare, mörten och sarv, säger de.

- Akta fågellivet bara, kontrar jag, som har sett vad  en "felplacerad" ryssja kan göra med doppingar och änder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar