måndag 24 maj 2010

24 maj - Vårvicker

.
Vårvickern blommar vackert men smått. Den här för bygden rara lilla växten är uppförstorad. I verkligheten är den bara ca 5 cm hög och mycket svårfunnen och troligen förbisedd.
.
Igår kväll under gruppfotografering för Miljöpartiet inför valet i höst, i kvällsljuset på Ombergs södra sluttning, upptäckte jag i förbifarten den pyttelilla växten med sin i kvällssolen lysande lilla rödblå blomma bland örterna i det trampade växttäcket på utsiktsplatsen vid parkeringen nära Ellen Keys Strand. Det var en glad överraskning.

I floran står den som tämligen allmän. Men det konstaterandet gäller bara för kusten. Här i inlandet finns den endast på några få och troligen försvinnande lokaler som en relikt från den tiden även Ombergsbygden var en havsstrand.
.
Idag är jag tillbaka vid fyndplatsen med mitt skissblock för att dokumentera det lilla blomstret.

Jag minns för många år sedan att Lars och jag letade efter denna annuella vårväxt längre upp i sluttningen. Och jag tror jag minns att vi också fann den i några få exemplar. I övrigt vet jag att den finns vid Väderstad.
Den här lokalen mitt ibland turisternas rastbord är möjligen inte noterad tidigare.
.

Nu är det sommar i min bygd. Den blommande hundlokan under Ombergs Turisthotell är ett avgörande årstidskriterium.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar