fredag 14 maj 2010

13 maj - Aning av sommar

.
Himlen är grå men där finns en doft av sommar.
.
Jag är på väg till soarén med Omkultur som låter och det är kväll den första dagen av konstrundan.
Det har varit en fin dag, en lyckad invigning på torget och i kulturskolan och sen en jämn ström av besökare i min ateljé. Jag uppskattar antalet till ca 800 personer den första dagen.
.
Nu är jag trött och benen värker en smula och jag vandrar ner till Ödeshögs festvåning för lite avkoppling och samkväm. Att lyssna till musik och poesi med och av goda vänner.
.
Himlen är helt grå. Redan på morgonen var den så, stundom blandad med oerhört lätt och fint duggregn. Det var skillnad. Mot dagen innan, eller snarar veckorna innan. Det kändes direkt. Luften var annorlunda, fuktig som sagt, men också varmare i grunden.
.
Just på väg till soarén på kvällen, klockan är kvart i sju, hör jag sommarskriet. Jag studsar verkligen till, helt oförberedd som jag är.
Tio tornseglare, sommarens budbärare, cirklar ner ur molnen. Strax är de tjugo, sen femtio. En hel boll av luftiga fåglar. Mitt hjärta lyfter himlens töcken, solen strålar in i mig ur en imaginär molnglänta. Jag flyger rakt upp och är med i dansen.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar