onsdag 25 februari 2009

25 februari - Skogsduvan vår första vårfågel

Skogsduvan - den första vårfågeln är på plats igen.

har den kommit - den första riktiga vårfågeln. Idag satt nämligen en skogsduva på en elkabel vid Ramstadbron vid Tåkern.

Skogsduvan brukar vara först, nästan alltid i februari, men så flyttar den heller inte så långt mot söder innan vintern.

Snön töar raskt bort nu och ute på slätten breder barfläckarna ut sig. Allt bereder sig för vårens återkomst. Nästa fågel på plats kommer säkert att vara grågås. Därefter kommer vipor, starar och lärkor i snabb följd. Men, alla dessa arter är medvetna om vårens nyckfullhet och kan lika snabbt försvinna tillbaka ett tag igen.

Brandmus - Sveriges nyaste däggdjur som det kommer att presenteras i Fauna&Flora.

Läs mer på min hemsida:

http://www.gebbe.com/

Nu har jag skickat meddelande till Riksmuseums Anna Roos om utterfyndet. Dessutom har jag godkänt det slutliga utseendet på den artikel som jag har skrivit till Fauna&Flora om Sveriges nyaste däggdjur - brandmus. Och så på det lite slutlig teckning vid insektsplanschen. Nu väntar jag bara ett besök av en konstförening. Så blir det blir hela ett gott dagsverke allt som allt, tycker jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar