torsdag 19 december 2013

19 december - "Överraskningar hela tiden"

.
"Det är överraskningar hela tiden", säger en av killarna som jobbar runt ateljéhuset, avloppsstammar som går kors och tvärs och många gånger är igensatta, primitiva kullerstensgrunder, farligt ruttna elledningar, vattensjuk mark och rostiga vattenrör.

Idag grävs en vacker emaljerad skylt fram. Den ligger långt nere i jordmassorna under mitt kontorsfönster intill husväggen. Jag tar hand om den, tvättar och putsar. 
Det är en reklamskylt för ett gammalt försäkringsbolag: "Svenska Veritas". 



Jag söker på nätet och finner att detta försäkringsföretag existerade åren 1921 - 1937 varefter det tydligen försvann för gott. 
Möjligen kunde jag således inte hela historien om ateljéhuset, jag trodde nog så, men kanske har här funnits även ett försäkringskontor några av åren under mellankrigstid, i så fall ytterligare en av många olika branscher i detta besynnerligt mångsidiga hus.

Skylten hade uppenbarligen gjort sitt, företaget upphörde eller flyttade och den kastades i gropen av någon. Idag, ett knappt sekel senare, kommer den åter upp i dagsljus. Det är en vacker och "påkostad" skylt, bukig och av tjock plåt och den är emaljerad i vitt och blått. 
Den får med värme plats som ett monument i min ateljé. Historien har bara tagit en liten paus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar