måndag 17 augusti 2020

17 augusti - Händelser vid Stugan

På väg ner till målarstugan vid Tåkern lyssnar jag en stund till Kerstin Ekmans "Händelser vid vatten" med uppläsning av suveräne Rolf Lassgård. Men på plats vid arbetet med måleriet blir det naturens egna ljud som gäller, "händelser vid Stugan"; något annat finns inte ro eller el till.

Jag har dagens fyra motiv på plats på väggen. Jag brukar jobba med en handfull oljemålningar samtidigt och resten får stå kvar där inne. Arbetet är krävande i dagens extrema hetta, jag blir snurrig på kuppen, men kaffe och rejält med vatten hjälper till och får mig att hålla ut. Det blir totalt sex timmar i solen, sen är jag helt färdig.

I diket under mina knäckepilar växer så kallat ogräs, dominerar gör nässlor, knölsyska och pipdån. Just dessa dagar mognar pipdånets frukter till små svarta, runda hagel inramade i taggiga foder.


Jag har noterat det tidigare att dessa frön är mycket begärliga för entitor. Gårdens par hänger där hela dagen, pillar fram innehållet, ett i taget, och flyger upp till en kvist i busken och skalar fram det gyllengröna innehållet. Jag smakar själv. Det är gott.


Jag hör dem hela tiden, småpratande så där på typiskt entitevis. Ja, ni vet! De är ett mycket trevligt sällskap för mig på observationsstolen i solens häng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar