tisdag 14 januari 2020

14 januari - Frösådd

.
Medan många odlare just nu sår petunior, pelargoner, paprika och tomat ägnar jag mig åt en annan, mera vild sådd.
Under exkursion tidigare i höstas till södra Ombergs branter tog jag vara på några frukter av tre unika Ombergsarter. Om man får eller ej är jag faktiskt något omedveten om och strunt samma förresten för jag har ärliga avsikter och en ambition att återföra eventuella nya plantor tillbaka till berget som förstärkning av svaga eller utsatta populationer.




Arterna det gäller är ärtvicker, buskvicker och klippoxel och nu har jag efter några månaders "vinterförvaring" i kylskåpet preparerat fram de frön som fanns i frukterna och sått dem i små burkar.



Allt står nu i söderfönstret i ateljén och suger värme och ljus och gissa om jag är nyfiken på resultatet. Det är ett experiment som säkert inte är alldeles lätt att ro i hamn. Jag håller tummarna och lovar att rapportera resultat under vårens lopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar