torsdag 23 januari 2020

23 januari - "Första kärleken"

.
Rubriken: "Första kärleken" är förstås en sanning med modifikation, för nog fanns där tjejer också, men visst var det så att den första egna bilen, i mitt fall en benvit Volkswagen 1200, var något alldeles särskilt extra att älska. Med den for jag fram i eget majestät men ofta tillsammans med mina bästa vänner och deras liknande "baggar", i formation till fågelskådande och ringmärkning, med nätkäpparna nedstoppade i bakre kofångarens horn och surrade i motorns luftgaller. Vi var säkert ett beryktat gäng och på det är det ibland bra att tänka, när man surnar över nutida ungdomars vägfasoner. Det var bestämt inte alltid bättre förr, om nu någon skulle få för sig sådana "sanningar"


Akvarellen som är på gång här blir till ett nostalgiskt minne av tiden från 60-talet och motivet har jag hämtat vid skrotbilsamlingen vid Töcksfors i Värmland, där jag för övrigt har inspirerats till att framställa en hel serie akvareller som delvis är presenterade (se 1 st under 8 januari nedan) och delvis ännu vilar i mitt huvud. Jag har en idé nämligen och jag hoppas att denna blir verklighet med tiden. Dock återstår mycket arbete innan allt är klart för slutlig presentation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar