måndag 23 september 2019

23 september - I brist på taigasångaren

.
Det kan finnas många skäl till att gå upp vid solnedgången men nog tyckte jag att det fanns fler av dem då jag var yngre. Nu för tiden känns den arla sänghalmens värme och mjukhet förföriskt skön och håller  mig kvar trots att tanken ofta finns där, att ge sig ut just när naturen vaknar. Så där som jag gjorde med lätthet förr.

Men i morse blev det av.
Jag åkte ner till Stora Lund vid Vättern och vandrade runt på klippängarna när solen gick upp i en skön morgonstund med svagt nordligt drag över sjön och med daggen glittrande i gräset.
Jag drömde nämligen om taigasångare i natt och på så sätt fick jag idén. Även om bilden av arten i drömmen blev väldigt fantasifull var det ändå just detta som fick mig att ta språnget ur madrassen. Det kändes nästan som ett tecken från skyn.



Taigasångaren, släkt med, men mindre än lövsångare och gransångare, tycks kunna bli en ny svensk häckfågel på sikt, enligt forksningen. En begynnande spridning västerut, visar sig nämligen i en snabbt ökande passage över vårt land under september månad. Från att ha varit mycket ovanlig bara för ett par decennier sedan ses den numera regelbundet under höststräcket och redan börjar rapporterna strömma in för året. Och snart förväntar man sig alltså meddelande om det första häckningsfyndet i vårt land.

Stora Lund söder om Ombergs fång och med Vättern som barriär och stranden som ledlinje brukar vara platsen för trevliga studier av höstfåglar på sydsträck. Jag behöver ju bara nämna sammetshättan som dök upp för ett par år sedan för att man ska förstå digniteten av lokalens möjligheter, och min vän Peter, han har faktiskt sett det mesta av fågelliv genom årens lopp på sitt älskade "Alviks ängar".

Jag har gjort försök förr men idag skulle en taigasångare sitta fint på hemmaplan.
Så, tänker jag.

Men icke!
Resultatet uteblir åter igen. Det blir ingen taigasångare vid Stora Lund den här morgonen heller för mig. Det får åter vänta tills en annan gång.
Men morgonen är ändå underbar och jag njuter av varje sekund. Se bara på bilderna!



Olvon.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar