söndag 15 september 2019

15 september - Vid trottoarkanten

.
För några decennier sedan lade Ödeshögs kommun, precis som alla andra kommuner runtom i Sverige, en budget som innefattade även ogräsrensning längs gator och trottoarer.
Jag minns en tid med hemska glyfosfater som sprutades över all oönskad grönska varje år och när det giftet blev ökänt och förklarat "non grata" övergick man till ättika,  skållhett vatten eller bränning med gasolgas. 
Ett stort antal persontimmar lades ner på dessa uppgifter med motsvarande mängd slantar i budgeten.



Nu finns inte ekonomiska resurser för sådan "lyx" längre, i alla fall inte i en kommun av Ödeshögs litenhet, och egentligen har kommunerna nog avhändat sig själva frågan, tror jag, genom att lägga över ansvaret för trottoarernas skötsel på intillliggande tomtägare; ett smidigt sätt att tro att man gör sig av med ett problem utan att egentligen bli av med det alls, ty inte har en normal tomtägare resurser och kunskap att kunna rensa bort det svåra ogäset. Snöröjning och halkbekämpning är väl okej att begära hjälp med, fastän inte heller detta sköts speciellt bra, men ogräsbekämpning är säkert mer än vad som kan begäras, menar jag.

Förhållandet har medfört att vi numera har en rik flora längs gator och trottoarer. Några exempel bland många andra är: taggsallat, sumpfräne, höstfibbla, liten blåklocka, kanadensiskt gullris, kanadabinka, trampört, gråbinka, maskros, småsporre, gul fetknopp och rölleka.

Och det var just till den sistnämnda arten jag ämnade komma. 
Nära vårt hus är trottoaren väldigt frodigt grön och mitt i den grönska finns en fin svit av olikfärgade röllekor. Jag upptäckte den häromdagen när jag var på väg till ateljén och passade på att ta några fotografier.
Dessa röllekor är ett klassiskt exempel på att många vit-, röd- eller blå-blommande växter kan växla i färg mellan dessa alternativ och alla toner däremellan  Jämför till exempel med blåsippa.
Men förhållandet gäller endast i den färgskalan; är gult inblandat finns inte fmöjligheten, vilket kanske kan vara bra att veta.

Nåväl. Nu visar jag den vackra sviten av olikfärgade röllekor från ett tio meter långt parti av en  trottoarkant vid Norra vägen i Ödeshög. Vackrare än så här har jag nog inte sett röllekor. Varsågod!



"Normalfärgad" vit rölleka.


Mättat karmosinröd rölleka.


Rosafärgad rölleka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar