onsdag 13 januari 2016

13 januari - Omslag

.
Omslag i väderleken blev det till idag, det var förväntat, från gårdagens blötväder till morgonens sex minusgrader och isgatan utanför porten är förrädiskt snorhal.
Omslag kan också vara något helt annat och jag sneddar improviserat in på tankens tvärgata som plötsligt öppnar sig hur alla dessa nysvenskar ska lära sig ett helt främmande språk. (Ulla jobbar ideellt mer och mer via Röda Korset för att hjälpa de asylsökande som inte har rätt till SFI och hon lämnade just ateljén och gick dit igen. Därför hängde associationen kvar en smula i sinnet).


Jo alltså - omslag  - kallas ju också det som omger en bok, en tidning eller en tidskrift och det är dit jag är på väg trots tankens irrvägar.
Jag håller 2015 års sista nummer av Östgötaornitologernas tidskrift Vingspegeln i min hand. Den är färsk och doftar trycksvärta. Och ett ideellt uppdrag är därmed avslutat; nu är årsserien komplett: kungsfågel, svarthuvad mås, bronsibis och strömstare.
Hur många år har jag medverkat på detta sätt? kan det vara tio?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar