måndag 27 oktober 2014

27 oktober - Att räkna fåglar är en svår konst

.
Jag tar återigen en sväng ner till Stugan för att greja med lite idag. Vinden vräker in över slätten och duggregnet hänger i luften.

Mängder av vitkindade rastar tillsammans med sädgäss och grågäss på åkrarna mellan Renstad och Holmen.
Jag tar mig för att fotografera en mindre flock som går närmast bilen. Jag tar fyra olika foton av sällskapet med teleobjektivet och tänker mig att räkna antalet när jag kommer hem. Bortom denna flock ser jag ett ännu större band av vitkindade gäss som är omöjliga att nå och omöjliga att säkert uppskatta antalet på.




Hemma i ateljén skriver jag ut fotona jag tog och börjar räkna. Den här ovan är en av fyra på gåsflocken och på denna bild är det ca 170 exemplar. 
På plats uppskattade jag, men räknade inte noga, hela den tätt packade flocken till ca 250 individer. Slutsumman blev nästan det dubbla - ca 400 vitkindade gäss.
När jag nu hemma försöker mig på en gissning av hela antalet vitkindade gäss, inkluderande de som gick längre bort, skulle jag nog vilja påstå att upp emot 1 500 vitkindade gäss just nu rastar i detta område. Imponerande.

Tidigare i min blogg, den 24 oktober, berättar jag också om en flock med rastande tofsvipor. Jag skriver att där finns uppskattningsvis 200 stycken och att jag förmodar att antalet kommer att öka för varje dag.
Idag lyckades jag fotografera den där tofsvipeflocken när den lyfte från den leriga åkern.

- Jo, de har ökat i antal sen senast, tänker jag och uppskattar nu antalet till ca 400 fåglar.



Nu hemma i ateljén skriver jag ut och räknar med tuschpenna. Antalet på fotot är 728 fåglar. 
Det är verkligen inte lätt att räkna fåglar och en uppskattning av flygande flockar ger nästan alltid en underskattning, vilket i sammanhanget är väl känt, men att den skulle bli så grovt felaktig trodde jag inte, jag tycker ju att jag har rutin från alla gåsräkningar som jag har varit med om under många decennier. 
Det blir till att plussa på hädanefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar