onsdag 12 december 2012

12 november - Nobeläventyret är över

.
Tre års arbete med konstverken till diplomen i Kemi, Fysik och Ekonomi är över, sammanlagt blev det åtta akvareller till lika många Nobelpristagare. Den där dagen i april 2010 då allt började med ett telefonsamtal från Kungliga Vetenskapsakademin bär jag alltid med mig som en av de mest överraskande i mitt liv. Vilket äventyr jag har varit med om!

Det har blivit många spännande möten, ångestfyllt arbete, lustfyllda händelser, fester och tillställningar. Nu är det dags att gå vidare. Nu har jag gjort detta. Jag är redo för nya möjligheter och utmaningar.

Kanske kommer jag att göra en ordentlig sammanställning över hela detta projekt, en slags mapp eller liknande men just nu har jag inte uthålligheten eller intresset. Jag lägger ut några händelser i bildform från äventyret, utan kronologisk ordning.


Möte med nobelpristagaren i Fysik 2011, Saul Perlmutter


Ulla och bokbindaren Ingemar Dackéus kantar Kemipristagaren 2011, Dan Shechtman 


Ulla och jag uppklädda för Nobelfest 2011


Hela gänget samlat på Kungliga Vetenskapsakademin 2012.
Konstnären Lena Cronström, ständige sekreteraren Staffan Normark,
konstnären Susanne Jardeback, akademirådet Per Hedenqvist, undertecknad samt akademisekreteraren Clarie Reistam


Undertecknad med 2011 års konstverk till nobelpristagarna i fysik.


Mingel med champagne och snittar på Nordiska muséet kvällen innan Nobelbanketten 2011.


Året är 2010 och jag har just fått veta att jag som första uppgift har att göra tre konstverk till nobelpristagarna i kemi. Ser jag möjligen aningen nöjd ut?


Nobelbanketten i Konserthuset 2011 just när Tomas Tranströmer mottar sitt pris i litteratur ur konungens hand. Det är ett stort ögonblick också för mig och Ulla. Tänk att få vara med just där och då!


Vi är tidigt på plats i Blå hallen i Stockholms stadshus inför Nobelfesten 2011. Ulla är förväntansfull.


Min plats vid Nobelmiddagen är dukad och klar.


Laddad för fest, och Ulla och jag är bland de första gästerna på plats. Här står jag i den berömda trappan. Det glittrar, klirrar och doftar, förväntningen är stor.

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga foton, pappa! Och vilken fin upplevelse du fått vara med om! Roligt att få se konstverken från 2011. När får vi se anno 2012?

    Kram från stolt dotter!
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Pilgrimsfalken vid Ombergs stup är en rent uppfriskande visuell upplevelse. Ett genuint storverk alltsammans, Gebbe!
    Nobelt!

    SvaraRadera
  3. Tack min kära dotter Hanna. Jag ska förhoppningsvis snart lägga ut även årets två konstverk.
    Vi ses snart! Välkomna!

    Tack Thord för dina översvallande ord. Sånt värmer. Även till dig och din familj vill jag sända varma jul och nyårshälsningar.
    Vi hörs och ses!

    SvaraRadera