söndag 19 augusti 2012

17 augusti - Myrdans

.
Igår var det åter högsommarvärme. Jag tror upp emot tjugofyra grader mitt på dagen.
Trots besvärlig "bröstförkylning" kände jag mig tvungen att åka ner till stugan för att klippa gräset; det växer alltid alldeles för kraftigt och fort där, enligt min åsikt, eftersom grundvattnet ligger nästan vid markytan.

Strax efter tolv och fram emot eftermiddagen steg moln av "flygmyror" upp mot himlen. Jag märkte av det redan vid klippningen, att hundtratals blottlagda myrbon i gräsmattan var alldeles fulla av vingade drottningar och hanar.

Kommande generation av myror, svartmyror och rödmyror mest, samlar ihop sig till bröllopsdans de dagar på året när solen står hög och varm och luften är stilla. 
Då brakar allt loss på en gång överallt och möjligheterna till genutbyte mellan olika populationer blir maximal i parningsorgierna högt däruppe i lufthavet.
Varje blivande drottning parar sig med så många hanar som möjligt, de av bästa kvalitet och som orkar följa henne allt högre upp i himmelsdansen.

Nere på backen igen, biter hon av sig sina uttjänta vingar och börjar söka sig en bostad för sitt kommande välde. Då är hon laddad med spermier från olika hanar, en resurs hon sparar och kan portionera ut för delikat befruktning under resten av livet, som kan bli långt, upp emot flera årtionden, om det lyckas henne väl.



Det märks på håll att "flygmyrorna" svärmar idag. Mängder av måsar cirklar runt i luften och tar för sig av himlens "manna". Idag är det mest fiskmåsar medan det tidigare under sommaren brukar vara skrattmåsar som dominerar. Kajorna är också där och även några starar, även om de har det lite besvärligare med sina styva och korta vingar att manövrera smått.
Lättas är det för svalorna förstås. 

Jo, många är de som vill vara med om kalaset vid myrornas bröllopsdans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar