fredag 10 augusti 2012

10 augusti - Uppmärksamma grannar

.
- Hej Gebbe, säger den vänliga och uppmärksamma grannen, då hon ringer mig i ateljén
Har du sett den här uggleungen som sitter på fotbollsmålet i lekparken. Den har suttit där hela        förmiddagen och verkar inte vara särskilt omtyckt av de andra fåglarna som finns runt omkring.

- Nej, den har jag inte sett, svarar jag. Kan du beskriva den för mig.

- Jo, det är ju en uggla, som en liten berguv du vet, rund och burrig men utan tofsar och så är den brun till färgen.

- Jaha, hummar jag. Jag får väl ta mig hem då för att se vad det är för något. Jag har ingen bil just nu så det tar väl en liten stund eftersom jag måste gå.

- Va bra, svarar min granne. Men just nu flyger den iväg förstås. Det är väl typiskt, just när man ringer.

Äh, jag tar chansen att kunna återfinna den och på vägen hem funderar jag: 

"Jorduggla har ju setts flera gånger i närheten under våren och försommaren. Men så här mitt på dagen i ett bostadsområde låter ju inte speciellt troligt.
Mina tankar går istället åt sparvhök eller kanske ännu mera mot tornfalk. Sparvhöken besöker ju ofta trädgårdar förstås, men att den skulle sätta sig så där öppet och under längre tid är ju inte särskilt typiskt.
Jag satsar nog en slant på tornfalk och då stämmer ju färgen bättre i beskrivningen - brun är nog åt det rödbruna, tänker jag."



En tornfalk är det. En ung fågel. Den sitter på elkiosken och spanar och när jag närmar mig flyger den åter iväg bort till fotbollsmålet och sätter sig.

Jag ringer grannen och meddelar resultatet.

- Jaha ja, säger hon lite förvånat. Men nog är den väl lik en liten uggla.

- Absolut, svarar jag. I det här gråmulna vädret är den rund och uppburrad, men titta får du se att den har lång stjärt. Har du en fågelbok i närheten kan du slå upp den där och kika vidare. 
Och tack för att du var uppmärksam och ringde mig.

Tillbaka till ateljén tar jag cykeln. Jag är mitt i ett viktigt arbete och vill snabba mig. Men det är viktigt för mig att även prioritera händelser som dessa. Människors förtroende och naturliga nyfikenhet skall värdesättas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar