måndag 16 juli 2012

16 juli - Hotet mot Nationalnyckeln är än värre

I en kommentar nedan under 15 juli skriver Roger Andersson, en av Nationalnyckelns redaktörer, att situationen för bokverket och hela projektet faktiskt är mer hotat, än vad jag beskrev det.
Läs hans kommentar, begrunda och agera!


Vad kan man säga?! Jag är deppig över att den regering som nu företräder Sveriges folk är så "snål" när det gäller natur och miljö. Är verkligen intresset för dessa frågor så tunt och ansvaret så kortsiktigt att man så i grunden kan förändra förutsättningarna för ett igångsatt projekt, utan att en majoritet av svenska folket reagerar?
Nu tycker kanske somliga som läser min blogg att jag politicerar det hela. Ja, det gör jag och med rätta, menar jag. Förändringen som regeringen har beställt av utredaren handlar om pengar och prioritering - alltså politik - och är ett exempel på hur regeringen nedvärderar natur och miljö i förhållande till andra projekt och arbeten.


Med detta, mitt politicerande, önskar jag att skriveriet här kommer på skam och att regeringen tar på sitt ansvar att fortsätta utgivningen och hela projektet i grunden, såsom tänkt och bestämt; annars blir detta en stor skandal och ett ännu större svek!


Jag önskar att hela svenska folket, som säger sig vara så naturintresserat, verkligen visade, att det får vara nog nu. Natur är inte något som bara kan avnjutas i TV eller på avstånd. Det handlar i högsta grad om oss själva och vårt eget levande landskap. 


Jag vädjar till er läsare ännu en gång. Protestera omedelbart och kraftfullt genom att skriva på uppropet och förmedla vidare till alla ni känner och har kontakt med, så att frågan hamnar högt upp på den politiska dagordningen och i media.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar