tisdag 31 juli 2012

31 juli - Några kuriosa växter i vår trädgård

.
Jag kan inte låta bli att visa några trevliga och kanske udda arter blommor som vi har i vår trädgård Ulla och jag.
Jag vet att det är mycket sånt på nätet och att intresset nog är mättat. Men i alla fall.




Vi har vid vår damm, som numera är helt igenvuxen och i behov av storrenovering, en höggul daglilja som visserligen är ganska lågvuxen men bär blommor stora som amaryllisar. Knopparna är dagen innan utslag nästan som små bananer.
Den har korsat sig med en mera ordinär orange daglilja vi har vid husväggen tio meter därifrån och den individen har numera vuxit ut till ett mellanting och bar för första gången en blomma förra året.




Cistrosen, Cistus albidus, köpte jag i den välfyllda blomstershopen i Hästholmen tidigt förra sommaren. Den blommade varje dag från och med slutet av juli nästan tills frosten tog den.
Frosten tog den förresten nästan för gott innan jag hann upptäcka det hela. Den fick vinterpaus i ateljén där jag skar fram en stam och tog bort allt visset och dött.
Det blev inte så mycket kvar, men nu har den satt fart ute vid vår altan igen. Den blommar så fint på sin stam och den här hösten är jag bättre beredd tror jag.




För många år sedan nu köpte jag en Mönjelilja, Clivia. Den blommade sparsamt som det brukar bli i ett solfattigt inomhus. Men för ungefär tio år sedan planterade jag om den i en större kruka och började med att sätta ut den under hela sommarperioden. Jag hade blivit inspirerad av våra sydländska utflykter, där Clivior stod utomhus på resturanger och vid villor överallt. Varför inte pröva hemma, tänkte jag.


Det tog något år efter omplantering innan den artade sig, precis som det ska vara med Clivior, men se nu som den har utvecklats.
Jag räknade till 15 klasar med ungefär 10-15 blommor i varje häromdagen. 
Den står nu oerhört trångt i sin lerkruka. Det är svårt att över huvud taget få ner något vatten. Men att den trivs med sitt nya liv verkar ju uppenbart. Så ska den behandlas Mönjeliljan!


Mitt sista exempel från vår trädgård får bli en smakbit.
Det handlar om Sidenört - eller som vi har kommit att kalla den: "Korv-Villes planta". Just nu blommar den för fullt vid husväggen, två meter hög och doftande parfymeri.




Den har jag mycket att berätta om och jag återkommer snart här i min blogg till en märkliga historia. Vänta bara! Ni kommer att bli överraskade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar