fredag 11 juni 2010

11 juni - Regntid

.
Mariadöttrarnas kloster vilar under tunga Ombergsdimmor.

På morgonens "Väder" rapporteras 30 mm regn under det senaste dygnet från Malexander. Jag skulle förmoda att vi ligger där ungefär här i Ombergsbygden också.
Jag är på väg ut över slätten, till norr om Tåkern vid Källstad, där jag har ett skissärende för en utlovad akvarell, som börjar kännas besvärande aktuell att leverera.
Jag var här i höstas också för att dokumentera landskapets lokala möjligheter inför uppdraget men känner nu att jag vill bli lite bättre uppdaterad.
.
Det är ett besvärligt parti av Tåkernstrand för besök. Åtkomsten är nästan omöjlig. Många av de forna strandängarna mellan Källstad via Yxstad till Åsby och även söder därom ut mot Hångers udde är uppodlade eller av privat karaktär. Tät vass möter åker och skog och den blå bården är satt på undantag sedan årtionden.
.
Idag är det dessutom verkligen blött.
Just nu när jag åter är hemma i ateljén känner jag den råa lukten av blöta byxor och strumpor. Jag har vandrat i vatten och högt blött gräs.
Nu längtar jag åter efter sol och värme...

Rågen har gått i ax. Notera den subtila färgszoneringen i höjdled. Nederst den mörkgröna bladrosetten från övervintringen, däröver den blågrå mellandelens bladslidor och allra överst, den begynnande rostfärgen från axets fruktstrån.
.
Almarnas grenar hänger tunga av fukt och mogna frukter. Jag har svängt ner till Stugan för att kolla läget.
.
Näktergalen slår några "klack" från syrenhäcken som blommar intensivt och tungt.
Sädesärlans ungar flyger ut från altanhörnet. De har sökt regnskydd under mitt målarbord.
.
Sommaren går mot full mognad. Nu är det bara knappa två veckor till årets vändning mot höst. Det går förtvivlat fort.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar