onsdag 21 september 2016

21 september - Höst

.
Höstdagjämning. Dygnet balanserar ljus och mörker över hela jorden. Men redan om någon dag kommer natten att dominera. Och det går fort utför med det ljusa. En halvtimme i veckan säkert nu när det går som fortast.



Igår, just när dagen skumnade och ljuset blev för svagt för mitt måleri, njöt jag en stund av tranornas mäktiga insträck mot sjön, där de samtidigt mötte grågässens lika mäktiga utsträck från sjön.



Vid komposten pågick ett bröllop i det fördolda. Spindelhanen var på besök i honans nät med tydliga avsikter.



Samtidigt som jag stod där ringde mobilen. Det var Christer, min gamle vän, som bjöd in till ugglefångst borta i Glänås strandskog, där han och Henrik riggat upp sexmetersnät i fyrkant, men en ljudspelare i centrum.
Tipset hade han fått av Juhani Vuorinen som i sin tur fått tipset från Finland eller Baltikum, tror jag, att det med hjälp av en ugglas spelläte i kombination med muspip på en ljudfil, lätt skulle gå att fånga ugglor av alla de sorter för en effektiv ringmärkning.



Nu var det dags att pröva, tyckte Christer och Henrik. Så med laptopen laddad och bluetoothen på tryckte Henrik igång projektet samtidigt som jag anlände.



Sen var det att vänta en smula. 

- Vi ger ugglerna en timma, säger Christer. Det är lämpligt enligt Juhani. Det brukar kunna hända redan efter en kvart i och för sig, men det här är ju första gången för oss.

Nå, hur gick det?



Jojomen, vid första försöket hänger en kattuggla i ett av näten. Vi blir väldigt överraskade faktiskt. Kanske ingen av oss trodde på försöket. Fantastiskt helt enkelt!

Ugglan vi fångade är av s k röd eller brun färgfas. Det finns också en grå variant s k grå fas. Den "grå" kattugglan är nordligare och bunden till skog och obygd medan den "röda" tillhör slätt och jordbruksbygd med träddungar och gårdar. När det slår till och blir en hård vinter är de "röda" kattugglorna betydligt känsligare och påträffas ofta döda.
Dags för en splitt av kattugglan till två arter? Det skulle många fågelskådare gilla. Tänk att få ett extra kryss helt utan ansträngning.


Två lycklig ugglefångare på väg till ringmärkningsbordet.

Tack för att du ringde Christer, så att jag fick vara med om detta lyckade experiment!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar