lördag 28 februari 2009

28 februari - Besök från Riksmuseum

Peter Nilsson, Riksmuseum, håller en brandmus i handen för första gången.

Jag visste det! Att vintern skulle ge svar på tal om allt vårtjafs som jag ägnar mig åt. Idag är det fem minusgrader och nordlig vind. Men solens direktvärme rår inte ens vintern på. Eller ljuset - så det så!
Igår var Peter Nilsson från Naturhistoriska Riksmuseum i Stockholm här i ateljén för att titta till brandmössen i terrariet men framför allt för att hämta en död mus till samlingarna. Jag passade dessutom på att skicka med resterna av den utter som jag fått ta hand om från Sture i Mark samt en trafikdödad skogsduva jag har haft i frysen i minst två år.
Det var för mig ett spännande möte med en mycket kunnig biolog, ännu ung och vetgirigt hungrig. Vi förde samtal om djur och vetande i allmänhet och brandmöss i synnerhet. Och vi bestämde att ses till våren i Ombergsbygdens härliga marker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar