söndag 11 oktober 2020

11 oktober - Nu blir det plötsligt mycket tystare

Först bara om min kommande utställning i Linköping den 24/10. Klicka på bilden här till höger om du vill veta mer om den. Välkommen!

Från och med idag blir det plötsligt mycket tystare i tåkernbygden. Vi hade just plockat av ett par liter hösthallon och nu stod jag vid spisen och kokade en stor bytta äpplemos av årets överdådigt fruktsatta Signe Tillisch då Ulla ropade från altanen.

- Kom Gunnar och titta på alla fågelsträcken!

Alldeles över hustaket kom de första tranorna. Sen växte skaran och himlen fylldes av tranplogar över hela horisonten.

Om den bildliga scenen var magnifik var ljudkulissen ändå snäppet bättre. Ropen skallade över hela Ödeshög, studsade runt och ekade av efterklang så man nästan blev yr i mössan.

Säkert tusen tranor sträckte söderöver inom loppet av en kvart. Eftersom de kom tidigt och lågt, innan termiken tagit fart, förstår jag att det var tranorna som ansamlats vid Stugan runt Holmen och Ramstad som nu till slut bestämt sig för avfärd. Det har varit på gång en månad redan och för två veckor sedan, när klar luft och nordliga vindar rådde, försvann merparten. 

Nu, när jag strax efter elva på förmiddagen anländer till ateljén, kommer fler tranor över samhället. Men de kommer på betydligt högre höjd och jag förmodar att de har kommit från lite nordligare platser, Kvismaren kanske, det kan stämma tidsmässigt.

Vi ses i mars igen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar