torsdag 24 januari 2019

24 januari - Spår på Tåkerns is

.

En kort eftermiddagspromenad längs Renstadkanalen på Tåkern idag i vackert vinterväder gav en del spår att följa:



Före mig i kanalen hade skridskoåkare tagit för sig. Skären lyste guldglänsande i den låga vintersolen och längs vasskanterna trixade mängder av spår från rävar, harar, rådjur och minkar.



Här har räven tagit rejäl fart varvid klorna har kommit till god användning.



Men för det mesta gick rävarnas trajande gång längs isen i mjukt tempo och med många efterföljare i spåren.



Minkens typiska fyrsprång syntes här och där.



Spår av småvessla överraskade mig fullständigt. Sprången liknar minkens men stämplarna är förstås betydligt mindre.



Två ihopmonterade bilder som visar skillnaden mellan mössens hoppteknik, ofta längs korta sträckor mellan två hål samt näbbmössens knatande vandring över lite längre avstånd i födosökande avsikt.



Jag hittade även undangömda partier med jungfrulig snöis, alltså utan ett enda spår. Sånt är vackert det också.



Tillbaka vid Stugan igen överraskade jag tre skogsduvor som smällande lyfte ur de döda almkronorna. Vårens första!

Tillägg 29 januari efter att det kommit ca 6 cm snö

Ulla och jag vandrar ut på Renstad kanal och noterar spårteckan av ytterligare några arter.


Vildsvinen har efter några års alltmer ökande frekvens slutligen och definitivt hittat till Tåkerns sjömarker.


Ett litet-medelstort däggdjur har sprungit här, bredbent som en liten stridsvagn och jag kommer inte på något annat än att det måste vara spår av vattensork.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar