onsdag 26 september 2018

26 september - Landshövdingar på parad för Tåkern

.
Jag träffade Östergötlands landshövding Per Eckerberg några gånger i slutet av 60-talet bland annat i samband med reservatsbildningen av Tåkerns naturreservat. Det var han som faktiskt beslutade om reservatets tillkomst, nästan lite "kuppartat" eftersom motståndet från markägarhåll var starkt.
Han var en liten kraftkarl kan jag minna mig men jag hade aldrig någon "nära relation" till honom. Han satt många år, ända fram till 1980.

Göte Svensson hette efterträdaren och honom minns jag inte alls.

Det blev annorlunda med nästa landshövding Rolf Wirtén som kom att engagera sig mycket i sjön Tåkern. Han låg bakom bildandet av Tåkernfonden och blev en förkämpe för sjön.


Landshövding Rolf Wirtén berättar om sina minnen av Tåkernprojektet vid jubileum i september 2017, Naturum Tåkern

Genom Rolf Wirtén fick jag många uppdrag och engagemang i form av konstskapande, informationsskyltar och olika evenemang. Alla uppdrag och all medverkan genererade även många kungamöten och Rolf och hans fru Gunvor kom att bli riktigt goda vänner, en relation som står sig än idag. Jag är landshövding Rolf Wirtén mycket tacksam för min karriär inte minst för att jag ur hans hand också har fått mottaga ett förnämligt Kulturpris.



Nästa landshövding Björn Eriksson kom också att bli en personlig vän och det blev många tillställningar på Linköpings slott genom åren.
Han engagerade sig också i Tåkernprojektet och följde därmed upp Rolf Wirténs gedigna arbete med god hand och på sitt unika sätt.


Ritningarna till nya Naturum Tåkern visas för konungen.



Konungen och landshövdingen 1 oktober 2007.

Under Björn Erikssons ledning togs bland mycket annat beslutet om Naturum Tåkern.
Jag minns väl avskedsfesten vid Bjärka Säby gamla slott där det också stort klart att nästa landshövding skulle bli en kvinna. Vem var det?

Elisabeth Nilsson hette hon. En späd kraftkvinna från Sören längst upp i Bottenviken, en kvinna formad av odal och stål.
Jag fick omgående inbjudan till slottet och fick träffa Elisabeth och hennes naturintresserade man Arne. Det har blivit många träffar sedan dess och en slags vänskap, lite på distans, har tagit form.


Landshövding Elisabeth Nilsson och Ulla Björkman vid Naturum Tåkern 2017.

Även Elisabeth Nilsson visade intresse för Tåkern och naturen i Östergötland och tog bland annat som mål att försöka besöka alla Östergötlands naturreservat. Jag undrar om hon lyckades innan hon nu i september avgick. Hon hade gärna fått stanna längre.


Avskedsfesten fick jag vara med om på Konsert & Kongress i Linköping.

Alla "mina personliga" landshövdingar fick ett litet enkelt konstverk av mig som avskedsgåva - Östergötlands landskapsblomma, blåklint, som ett minne för framtiden. Jag vet att det har fallit i smaken.


Nu vill jag summera landshövdingeparaden med att säga ett tack från mig till er tre, som har betytt så mycket för mig. Ni har i hög grad bidragit till mina framgångar i yrket.

Ny landshövding, nyss vald är Carl Fredrik Graf. För mig personligen är han ett helt oskrivet blad och jag önskar honom all lycka och hoppas att han ärver Tåkernintresset från sina föregångare. Framtiden kommer att ge svaret.

Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar