.
Jag arbetar med tre stora oljemålningar. De är i formatet 170 x 100 cm.
För att kunna koncentrera mitt arbete nu när det är lite körigt med flera återstående utställningar i år har jag efter upplägg på plats i verkligheten tagit hem dukarna till min ateljé där jag kan arbeta vidare i lugn och ro oberoende av väder, myggor och transporter. Det känns bra så och jag har riggat till mjukt ljus hemmavid genom vita lakan för fönstren och med rofyllt tillbommad verkstad.
Typiskt för mitt sätt att arbeta är att jag har ett gäng alster på gång samtidigt, därvid kan jag lätt hoppa från det ena till det andra när jag behöver en paus för funderingar och eftertanke.
Som oftast skissar jag upp motivet i en ockra ton och därefter arbetar jag vidare med förstärkningar och djup i samma färgregister innan jag i nästa tredje steg, som ses ovan, börjar komma in med andra pigment.
Man kan redan nu ana verkens slutmål men ännu återstår väldigt mycket måleri och mycket kan hända och ändras under måleriets gång.
Det är skönt med frihet i måleriet, den jag kan känna ibland när det känns som bäst, efter snart trettiofem år som konstnär med oljemåleri i bagaget. Det tar tid att komma dithän och resan kan pausa eller till och med gå i retur ibland men just nu upplever jag en härlig trygghet - ett "flow" som det heter i idrottssammanhang, så länge nu den känslan varar.
Jag tänker på det när jag med posten får en gammal maläten bok av min vän Frank på Öland. Det finns ingen titel på bokverket, kanske att omslaget helt enkelt saknas.
På en liten följelapp läser jag följande:
Boken är tryckt i Örebro år 1817 och är en översättning av en fransk utgåva, vad annars, som presenterar den tidens måleri, både vattenfärg och oljefärg, i översikt och i detalj.
Se bara på på uppslaget där författaren lär ut hur man målar himlar.
Det här är tiden före friluftsmåleriets glansdagar i sekelskiftet 1800/1900-tal, impressionismens genombrott med nya ofta färdiga färger och en modernare syn på skapandets frihet.
Det är där, i den tidens måleri jag ännu söker min inspiration och vill komma vidare ifrån. Då när måleriet var som allra bäst. Där är jag rotad och förankrad.
Jag kommer att återkomma med små nedslag ur den här bokens fantastiska lärotexter, ett underbart tidsdokument.
Tack Frank!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar