fredag 13 november 2015

13 november - Jag fick mejl om en buskmus igår.

.
Det kom ett mejl igår, med en fråga om en liten gnagare som observerats av Inga-Britt Nilsson i Kilsbergen.


"Hej!
Läste en artikel på internet om brandmus. Jag hittade den när jag letade efter bilder på en mus jag såg och ville identifiera den. Fick en bild på den, inte så bra men den typiska över ryggen syns.Detta var i Kilsbergen i Närke, Tomasboda. Bilden är tagen våren 2015. Kan det vara en brandmus?"

Hälsningar

Inga-Britt Nilsson 



foto: Inga-Britt Nilsson

Fotot bekräftar att det är frågan om en buskmus, en sällsynt liten mus som finns i en isolerad förekomst just i Bergslagen. Den skiljs från brandmusen genom sin ovanligt långa svans. Den svarta strimman en s k "ål" på ryggen har annars arterna gemensamt.

Buskmus ville jag väldigt gärna se själv också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar