fredag 21 augusti 2015

21 augusti - "Gräsligheterna" fortsätter

.
För en vecka sedan, det var när barnbarnet Elliot var med mig vid Stugan vid Tåkern, då vi gick en promenad längs åkervägarna, upptäckte jag ett vackert bågnande och tuvat litet gräs som växte vid grusvägskanten intill vetefältet. Jag kollade hemmavid i floran och tänkte nog redan då att det inte riktigt stämde med Taklosta, Anisantha tectorum, som jag hade gissat på.

Så idag när jag åter kör förbi tänker jag allt stanna till för att samla in ett beläggsexemplar. Men tyvärr har bonden hunnit spruta alla vägkanterna i området med växtgift och allt är därför brunt och visset. Vilken otur!

Nåväl. Jag letar reda på en av de två tuvor jag såg förra veckan, då med gråblågrön ton och med karminrött inslag i stråna; idag dystert gråbrunfärgat och dött, och tar med mig hem för analys.



Hemma anlitar jag Mossbergs/Stenbergs "Den nya nordiska floran" och kommer efter studium fram till att det mer och mer lutar över mot ett annat slags gräs än taklostan som jag först trodde, nämligen Sandlosta, Anisantha sterilis

När jag läser vidare ser jag att sandlosta betraktas som ett ettårigt åkerogräs av dignitet. Alltså verkar det som att jag är helt rätt ute i mitt antagande om arttillhörighet. Den här växte verkligen åkernära!


Torbjörn Tyler:

Ja, sandlosta.


Per Millberg svarar så här:

Sandlosta anses av en del lantbrukare i Skåne som ett mycket besvärligt ogräs. Intressant

alltså med en åkerförekomst i Ög. Var mer precist hittade du den? 

http://www.slu.se/.../pop.../faktajordbruk/pdf02/Jo02-04.pdf


Torbjörn Tyler igen:  

Gräs-ogräs som renkavle, sandlosta, luddlosta och t.o.m. renlosta har på senare år blivit 

mycket besvärliga ogräs i Skånska åkrar. Som jag förstått det är det övergången till mer 

"miljövänliga" ogräsbekämpningsmedel som orsakat förändringen. Tydligen biter de 

kemikalier som används i dag inte på gräs.


Per Milberg igen:

Hög andel höstsådda grödor, reducerad jordbearbetning (som anses miljövänligt), få

fungerande herbicider (dom dominerande grödorna är ju också gräs, och snabb evolution

av herbicidresistens gör att gräsogräsen till framtida vinnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar