fredag 21 augusti 2015

21 augusti - Bivarg och annat i stekelväg på ny lokal

.
Janne Peterson ringer mig när jag sitter i bilen på väg ner till Stugan för att klippa gräset, precis vid huvuduppfarten till Omberg, så det blir ingen större omväg att för mig att svänga av en stund och åka bort till Stocklycke för att träffa honom där. Han och Sven Lennartsson hittade nämligen igår kväll ett sandigt område alldeles bortom stora parkeringsplatsen med väldigt mycket hål av steklar. Det är stora hål, säger Janne i telefonen, och nu vill han att också jag ska titta på det hela och säga vad jag tror. Det är till att äga förtroende må man säga.


Nej. Inte kan jag direkt hjälpa honom med någon bestämning. Hål ser vi, ibland så tätt som ca tjugo per kvadratmeter, och det är stora hål, de vidaste som en tumnagel, men någon vuxen stekel som passar in i storlek ser vi inte fastän vi spanar idogt och envetet. 



Hålen är alltså ända upp till ca 12 mm i diameter, bland de största som jag sett i stekelväg och Janne och Sven fick redan igår tankarna på vår största grävstekel när de gjorde sin upptäckt, nämligen läppstekel, Bembix rostrata.



Det är mitt på dagen nu när vi är här, solen bränner grässvål och nacke och vi utgår från att det är perfekta förhållanden för bembixsök. 
Men så icke, läser jag i litteraturen när jag senare är tillbaka i ateljén:
"Mitt på dagen i soligt och hett väder gör sig Bembixstekeln osynlig". Aha så kan det alltså vara, vi har valt fel tillfälle!

Fakta: De uppkastade jordhögarna är tämligen små vilket visar att bogången inte är särskilt djup och vi mäter med grässtrå till mindre än en dm, vilket stämmer in väl på läppstekeln. Hålen är väldigt stora, vissa upp mot 12 - 13 mm och ligger tätt, vilket också passar väl in på arten. Och det känns som att det knappast kan stämma med något annat, så detta måste naturligtvis följas upp noga.



När vi nu befinner oss i det ca 100 kvadratmeter stora området så upptäcker vi också karaktäristiska högar av bivarg. Jag går runt och räknar till ca tjugo bogångar av arten och efter en stund ser vi också ett par honor som gräver för fullt.
Så kul! Vad jag vet blir detta den tredje lokalen för bivarg i Ödeshögs kommun i år. Verkligen spännande och intressant att följa upp.

Jaha ja, nu blir det till att försök inhämta mer information och att rapportera vidare. Men sånt är ju bara trevligt förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar