måndag 3 februari 2014

3 februari - Ett tidigt vårtecken

.
Vad är det här? undras det, på vår isvandring på Tåkern igår. 
På den iskalla snön kommer nämligen en liten hårig larv sakta krypande.
Det är ju iochförsig en vårskön vinterdag med dagsmeja i solen och plusgrader i luften, men ändå!



Den är inte så stor, kanske tre centimeter, och den rullar ihop sig då jag lyfter upp den och lägger den under luppen för alla som vill se.
Huvudet är mörkt och tre par korta ben sticker fram som små svarta krokar med vilka den rör sig oändligt sakta över snötäckets iskristaller.
Jag vet att det är en spinnare och det berättar jag om om, men jag kallar den felaktigt för roststjärt och måste alltså skriva om det hela här i bloggen och meddela för dem som läser att den heter Rostvinge istället.

I Nationalnyckeln läser jag i " - Fjärilar, Ädelspinnare - Tofsspinnare" att:

"Fullvuxna larver av rostvinge hittas ofta på hösten då de kryper omkring för att hitta övervintringsplatser under stenar, i grästuvor eller liknande. När marssolen får snön att töa vaknar larverna till igen och hittas soliga, varma dagar ofta när de kryper på snön ...".

Inte är det mars ännu och dåraktigt tidigt verkar det ju vara för denna larv att vara ute och leta efter förpuppningsplats och troligen har den måst överge sitt vintergömme på grund av smältvatten.
Jag lägger tillbaka den under en vassbröte. 

Fjärilen heter på latin Phragmatobia fuliginosa. Fuliginosa betyder "sotig" på latin och phragmatobia kommer från bladvassens latinska namn Phragmites och så långt stämmer ju fyndplatsen med namnet, men se boken, den berättar att larven och fjärilen inte alls har någon särskild koppling till just bladvass. Och därför undrar jag nu lite ... och det är inte första gången jag ser den krypa på Tåkern is.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar