lördag 21 januari 2017

21 januari - Under en promenad på Omberg

.

Åter tog vi en skön vinterpromenad på Omberg i morse, Ulla och jag. Idag på soliga vägar runt Höje äng, där frosten låg kvar i skuggorna och lövmattan gnistrade längs vägkanterna.



Igår gick vi på andra hållet, längs Sjövägen mellan Strand och Stocklycke och där träffade vi på Calle som stod och fipplade med något och stirrade rakt upp i skyn. 


I hans mobil såg jag den klippiga stranden och Vätterns skarpa vågor som stänkte mot strandstenar och bergväggar någonstans nedanför oss och jag  undrade var han hade varit och tagit den där sekvensen.



- Men, den filmar jag ju just nu, svarade Calle och pekade upp i den blå himlen där ett vinande surr hördes närma sig. Jag har nämligen en drönare där uppe och den är faktiskt på väg tillbaka nu. Den hittar hem själv med hjälp av gps-koordinaterna och kommer strax att landa på vägen här.

- Får jag ta några bilder och sen skriva om det här i min blogg, Naturlig dagbok? frågade jag Calle. Jag skriver förstås bara ditt förnamn, lugnade jag när han såg lite tveksam ut.



-  Var det "Gebbe" du sa att jag skulle söka efter? ropade Calle när vi gick därifrån.

Så är det Calle och om du nu hittar in till min blogg och läser detta kanske du kan sända ett litet klipp av den där videon vi såg dig spela in, och kanske får och kan jag också presentera den här i bloggen. Vad säger du?

Jodå säger Calle i en kommentar nedan. Jag lyfter upp den hit så blir det lättare att hitta in till den ca 2 minuter långa filmsnutten som han så generöst bjuder på. 
Tack Calle!:

"Visst kan du få en liten videosnutt. Och det är fritt fram att länka in den från din blogg. Original materialet var från början omkring 17 min långt, men här nedklippt till under 2 minuter.
Åsikterna kring fotografering från drönares vara eller icke vara är lite omtvistat. Men i sådant fall en kan visa Omberg från en så vacker sida så förespråkar jag lite civil olydnad.

Calle"


https://www.youtube.com/watch?v=0QerxCf626k

4 kommentarer:

  1. Visst kan du få en liten videosnutt. Och det är fritt fram att länka in den från din blogg. Original materialet var från början omkring 17min långt, men här nedklippt till under 2 minuter.
    Åsikterna kring fotografering från drönares vara eller icke vara är lite omtvistat. Men i sådant fall en kan visa Omberg från en så vacker sida så förespråkar jag lite civil olydnad.

    /Calle

    https://www.youtube.com/watch?v=0QerxCf626k

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Calle, för din välvilja. Vi ses kanske igen på Omberg. Denna fantastiska Ark.
      Gebbe

      Radera
  2. Fint det var att se Omberg från sjösidan och högt uppifrån. Det känns som man själv svävar fram.

    SvaraRadera
  3. Hej Maria,
    Ja, Omberg är ett berg med många ansikten. Fantastiskt helt enkelt.

    Välkommen igen!

    SvaraRadera